IMPACTOS E DESAFIOS DA NEGLIGÊNCIA FAMILIAR NA EDUCAÇÃO E NO DESENVOLVIMENTO INFANTIL

Authors

  • Natalya Paris de Jesus Faceli
  • Elizangela da Vitoria Silva faceli
  • Rosanea Pagoto faceli

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v9i1.3903

Keywords:

Child; School; Neglect;

Abstract

This study investigated the impacts and challenges of family neglect in early childhood
education, using a bibliographic methodology. Neglect occurs when there is mistreatment and the
omission of basic care, and is a serious social problem. Family neglect is a phenomenon that is often
silent and difficult to identify, which makes addressing it even more challenging. For example,
children can develop anxiety disorders, learning difficulties and self-esteem problems, and these
consequences can last a lifetime. Given this worrying scenario, it is concluded that it is essential to
implement a multidisciplinary preventive approach. This involves collaboration between family
members, educators and health professionals to identify signs of neglect and provide the necessary
support to children at risk. Awareness programs on the importance of adequate care during
childhood are essential to promote a healthy and safe environment for children's development. Only
through a joint effort will it be possible to ensure more effective teaching and learning, providing
children with the necessary opportunities to grow up healthy and happy.

References

REFERÊNCIAS

AZEVEDO, Marília. (2013). "Casa Lar: Modelo e Desafios no Cuidado de

Crianças e Adolescentes."

DARO, D. e Cohn Donnelly, A. (2017). "Prevenindo maus-tratos infantis: um

guia para agir e gerar evidências."

DE BELLIS, M. D., HOOPER S. R., SPRATT E. G. & WOOLLEY D. P.

(2009). Neuropsychological findings in childhood neglect and their relationships topediatric PTSD. Journal of the International Neuropsychological Society,

Cambridge, 15, p. 868-878.

DOWD, K. e Kinsey, S. (2007). "Bem-estar infantil e bem-estar infantil: novas

perspectivas da Pesquisa Nacional de Bem-Estar de Crianças e Adolescentes.

DUARTE, Karina; Reis, Ana Fátima. (2015). "Acolhimento Familiar: Políticas

e Práticas."

GUERRA, V. N. A. (2001). Violência de pais contra filhos: A tragédia

revisitada. São Paulo: Cortez.

ICAST. Disponível em:<https://ispcan.org/ispcan-resources/library/icast/#icast-tool>. Acesso em: 8 abr.2025.

MINISTÉRIO DA MULHER, da Família e dos Direitos Humanos. (2020).

"Manual Técnico de Abrigos para Crianças e Adolescentes."

OLIVEIRA, Aline A., DUTRA, Ana Clara L., PAIVA, Ana Cristina A., LOPES,

Cárita L. C.,FREITAS, Taís M.Intervenções Lúdicas no Atendimento Terapêutico de

Crianças no CAPSi de Brumadinho. Betim–MG. 2017.

PASSOS, Maria Consuêlo. Nem tudo que muda, muda tudo: um estudo

sobre as funções da família. In: FÉRES CARNEIRO, Terezinha.Família e

Casal:Efeitos da Contemporaneidade. Rio de Janeiro: Ed. PUC Rio. 2005

REPPOLD, C. T, PACHECO, J., BARDAGI, M. & HUTZ, C. S.

(2002). Prevenção de problemas de comportamento e desenvolvimento de

competências psicossociais em crianças e adolescentes: Uma análise das práticas

educativas e dos estilos parentais. Situações de risco e vulnerabilidade na infância

e na adolescência: Aspectos teóricos e estratégias de intervenção (pp. 7-51). São

Paulo: Casa do Psicólogo.

ROQUE, E. M. S. T. & FERRIANI, M. G. C. (2007). Estudo das famílias de

crianças e adolescentes, vítimas de violência, que sofreram intervenção da

justiça. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 15(4), 334-344.

SENA, Luciana; Penso, Maria Aparecida. (2016). "Famílias Acolhedoras:

Desafios e Possibilidades."

UNICEF. (1989). Convenção sobre os Direitos da Criança.

Published

2025-05-15

How to Cite

Paris de Jesus, N., da Vitoria Silva , E. ., & Pagoto, R. . (2025). IMPACTOS E DESAFIOS DA NEGLIGÊNCIA FAMILIAR NA EDUCAÇÃO E NO DESENVOLVIMENTO INFANTIL. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 9(1), 1–13. https://doi.org/10.61164/rmnm.v9i1.3903