MIND MAPS IN EDUCATION: USE AND CONTRIBUTIONS TO THE TEACHING AND LEARNING PROCESS

Authors

  • Márcia Rossi Vidal Secretaria Municipal de Educação de Florianópolis, SME-PMF
  • Alessandro Bueno Felipe Centro Estadual de Educação de Jovens e Adultos de Vilhena-Ro, Brasil
  • Beatriz Leite Fagundes Do Nascimento Centro Educacional Municipal Vasco Papa, Brasil
  • Johnata Moraes Figueira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Brasil
  • Kelma Rocha Cândido Alcântara Escola Municipal Airton Senna
  • Leon de Assis Silva Secretaria municipal de Educação - SME Jataí, Brasil
  • Leni Rodrigues Machado Dos Reis Escola Estadual Antonia Moura Muniz
  • Marcelo Gomes Do Nascimento Diretoria Regional de Educação de Juína
  • Nathania Oliveira Santos CMEF Professor José Nogueira, Brasil
  • Tarscila Duarte Dos Santos Colégio Cívico Militar Almirante Tamandaré
  • Wagner Mendes Da Silva Instituto Federal de Educação Ciências e Tecnologia e Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3802

Keywords:

Learning; Education; Mind Maps; Literature Review.

Abstract

The current work sought to analyze, through a bibliographic review, what results teachers and researchers have achieved with the use of mind maps in the classroom. Therefore, this study presents a state of knowledge on school practices involving mind maps, with an analysis of research in which this method was applied with students. Therefore, the procedure used to develop the study was a state of knowledge bibliographic research, with a qualitative approach and exploratory character. For data collection, the search platform “Periódico Capes” was used with the descriptors “Mapas Mentais and Educação”. The time frame was from 2019 to 2024, among other filters described in the methodology section. Regarding the analysis, content analysis was chosen, based on the following pre-categories: article title; authors (year); target audience; practice developed; main results obtained. For the latter, other categories emerged, which constitute the results of this research. Therefore, as main results, it is possible to affirm that mind maps can contribute significantly to the teaching and learning process. The emerging categories of the studies analyzed are: engagement and active participation of students; improvement in the organization of thought and structuring of ideas; improvement in connections between concepts; aid in memorization, understanding of content and consolidation of knowledge; development of creativity and critical thinking; transition from mechanical learning to meaningful learning; awareness of students to better understand their realities and the context in which they live.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Traduzido por Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BUZAN, Tony. Mapas Mentais e sua elaboração: Um sistema definitivo que transforma a sua vida. São Paulo: Cultrix 2002.

CEZANA, Nathália Alcântara Oliveira; SILVA, Maísa. Use of a didactic sequence with active methodologies as a proposal for the teaching of genetics. Research, Society and Development, v. 11, n. 15, p. e563111537385, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/37385. Acesso em: 25 fev. 2025.

CRESWELL, John William. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre, RS: Artmed, 2007.

FÉLIX, Maria Elisabeth Oliveira; LIMA, Bruna Tayane Silva. As metodologias ativas na construção do conhecimento científico: utilização do método JigSaw (quebra-cabeças) e mapa conceitual para o ensino de funções oxigenadas. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 14, n. 1, 2021. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/11995. Acesso em: 25 mar. 2025.

SANTOS, Cinthia santos dos; FREITAS, Joana Lúcia Alexandre de; SANTOS, Rayssa Souza. Mapas mentais como ferramenta de estudo na educação básica. REGRASP - Revista Para Graduandos, v. 9, n. 1, p. 79-96, 2024. Disponível em: https://regrasp.spo.ifsp.edu.br/index.php/regrasp/article/view/1206. Acesso em: 10 mar. 2025.

GOMES, Francisco Regis Abreu; BASTOS, Francisco Glauco Gomes; LIMA, Jean Custódio de. Mapas mentais para o processo de aprendizagem: uma proposta de intervenção. Revista do Instituto de Políticas Públicas de Marília, Marília, SP, v. 7, n. 2, p. 23–40, 2022. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RIPPMAR/article/view/11640. Acesso em: 1 abr. 2025.

HO, Tatiane Lima. et al. O uso de mapa mental na percepção sobre água em escolas municipais de Curitiba, Paraná, Brasil. Nature and Conservation, v. 15, n. 1, 2023.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo, SP: Atlas, 2003.

LIMA, Alanis de Oliveira. et al. Mind maps as a multidisciplinary teaching tool for the study of binary stars. Research, Society and Development, v. 11, n. 14, p. e427111435865, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/35865. Acesso em: 22 mar. 2025.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.

LUCENA, Mycarla Míria. Percepção ambiental e mapas mentais: uma experiência no ensino de geografia com os estudantes do IFRN-campus avançado de parelhas. HOLOS, v. 7, p. 1–12, 2019. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/7651. Acesso em: 12 mar. 2025.

MAGALHAES, Iani; CABRAL, Nicollas da Silva; BELÉM, Fabiano Luis. A elaboração de mapas mentais dos alunos do 9º ano da escola José do Patrocínio do distrito de Fazendinha - AP. Metodologias e Aprendizado, v. 6, p. 249–260, 2023. Disponível em: https://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/metapre/article/view/3129. Acesso em: 15 mar. 2025.

MARQUES, António Manuel de Miranda. Utilização pedagógica de mapas mentais e de mapas conceptuais. Dissertação (Mestrado em expressão Gráfica, Cor e Imagem) - Universidade Aberta, 2008. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/entities/publication/1f1530ff-ca40-474e-b7aa-e41e669ee57d. Acesso em: 15 mar. 2025.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria método e criatividade. 34. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

MORAES, Márcia Amaral Corrêa de. et al. Mapas mentais como significação do conhecimento: um estudo de caso aplicado à educação infantil. In: IV Congresso Nacional de Educação (IV CONEDU). Anais... João Pessoa-PB, 2017.

OPENAI. Resposta gerada pelo ChatGPT em 3 mar. 2025. Disponível em: https://chat.openai.com/. Acesso em: 3 mar. 2025.

PEREIRA, Henrique Sabino da Silva; MELO, Josandra Araújo Barreto de. A representação por mapas mentais para trabalhar a violência nas aulas de Geografia. Revista Ensino de Geografia (Recife), v. 4, n. 2, p. 250–275, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/ensinodegeografia/article/view/250301. Acesso em: 20 mar. 2025.

SANTOS, Flávia Alves. et al. Mapas mentais uma ferramenta de apoio pedagógico para a educação a distânciana univirr. Humanas em Perspectiva, v. 26, 2022. Disponível em: https://www.periodicojs.com.br/index.php/hp/article/view/1031. Acesso em: 1 mar. 2025.

SILVA, Adriele Gomes da. et al. Mapas mentais: uma ferramenta de ensino em benefício a educação na disciplina de Geografia em uma escola pública do Alto Sertão Alagoano. Diversitas Journal, v. 5, n. 3, p. 2169–2183, 2020. Disponível em: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1237. Acesso em: 2 abr. 2025.

SILVA, Angelita Nóbrega da; FERST, Enia Maria; MAGALHÃES, Arthur Philipe Cândido de. Análise dos conhecimentos prévios acerca da ideia de resíduos sólidos na perspectiva da aprendizagem significativa crítica no contexto dos anos iniciais. Revista da Rede Amazônica de Educação em Ciência e Matemática, v. 11, n. 1, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14521. Acesso em: 04 fev. 2025.

SOARES, M. R.; SILVA, L. F. da; MATOS, L. O. O. .; RIBEIRO, P. T. A IMPORTÂNCIA DO MARKETING PARA O AGRONEGÓCIO BRASILEIRO. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, [S. l.], v. 2, n. 1, 2023. Disponível em: https://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/1008

TEIXEIRA, D. de A.; OLIVEIRA, H. B. de; SILVA, M. H.; FURTADO, H. V. V.; HOTT, R. de C. AVALIAÇÃO DO CONTROLE DE QUALIDADE DA DIPIRONA SÓDICA:: DEREFERÊNCIA, SIMILAR, GENÉRICA E MANIPULADA, COMERCIALIZADAS NOMUNICIPIO DE TEÓFILO- OTONI, MG. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, [S. l.], v. 2, n. 1, 2023. Disponível em: http://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/432

FAGUNDES, J. P. R.; ANDRADE, A. L. de A. . POÇOS ARTESIANOS:: uma reflexão na perspectiva da sustentabilidade. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, [S. l.], v. 1, n. 1, 2023. Disponível em: https://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/402

AMADOR SALOMÃO, P. E. .; TEIXEIRA OLIVEIRA SANTOS, A. . EVOLUÇÃO E DESAFIOS NA AVALIAÇÃO CIENTÍFICA: DA CLASSIFICAÇÃO DE PERIÓDICOS À QUALIDADE INTRÍNSECA DOS ARTIGOS. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–18, 2025. DOI: 10.61164/rmnm.v1i1.3481. Disponível em: https://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/3481

SILVA, Maria Helena Rosa da; SILVA, Maria Rosa da; SANTOS JÚNIOR, Claudio José dos; FREGADOLLI, Andrea Marques Vanderlei. Aprendizagem Baseada em Mapas Conceituais na graduação médica: desempenho acadêmico em uma instituição do Brasil. Debates em Educação, v. 14, n. 36, p. 319–337, 2022. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13377. Acesso em: 12 fev. 2025.

SOARES, José Roberto Henrique Souza; BEZERRA, Anselmo César Vasconcelos. Saúde urbana no ensino de geografia: um relato de experiência no município de Olinda, Brasil. Dossiê Aplicações em Geografia, Saúde e Meio ambiente, n. 42, 2019. Disponível em: https://journals.openedition.org/confins/23081. Acesso em: 20 fev. 2025.

STEFENON, Leticia Oberoffer. O uso de mapas mentais para a compreensão da relação de matemática e física na engenharia ambiental e sanitária. Revista brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 12, n. 3, 2019. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/8492. Acesso em: 05 mar. 2025.

AMADOR SALOMÃO, P. E. .; TEIXEIRA OLIVEIRA SANTOS, A. . EVOLUÇÃO E DESAFIOS NA AVALIAÇÃO CIENTÍFICA: DA CLASSIFICAÇÃO DE PERIÓDICOS À QUALIDADE INTRÍNSECA DOS ARTIGOS. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–18, 2025. DOI: 10.61164/rmnm.v1i1.3481

SALOMÃO, P. E. A. .; LEONARDE, G. S. S. . METODOLOGIA HÍBRIDA DE APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS E EQUIPES (HPBE – HYBRID PROBLEM AND TEAM-BASED LEARNING). Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 1–10, 2024. DOI: 10.61164/rmnm.v6i1.3534

VAL, Carla Deisiane de Oliveira Costa do; WOICIECHOWSKI, Thiago; CARVALHO, Hemilly Nogueira Ramos de. Análise de mapas mentais na percepção de estudantes do Ensino Fundamental II sobre o solo. Terrae Didatica, Campinas, SP, v. 18, n. 00, p. e022031, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8670838. Acesso em: 2 mar. 2025.

Published

2025-04-15

How to Cite

Rossi Vidal, M., Felipe, A. B. ., Do Nascimento, B. L. F. ., Figueira, J. M. ., Alcântara, K. R. C. ., Silva, L. de A. ., Dos Reis, L. R. M. ., Do Nascimento, M. G. ., Santos, N. O. ., Dos Santos, T. D., & Da Silva, W. M. . (2025). MIND MAPS IN EDUCATION: USE AND CONTRIBUTIONS TO THE TEACHING AND LEARNING PROCESS. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 7(1), 1–29. https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3802

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)