PROTEÇÃO A INFÂNCIA E O (DES)ENVOLVIMENTO SAUDÁVEL

Authors

  • Wallace Rosa Gomes Unipac Aimorés
  • VERÔNICA PONTES DORNELAS PEREIRA Faculdade Presidente Antônio Carlos de Aimorés
  • MARIA CLARA MAZZARIOL NEITEZEL Faculdade Presidente Antônio Carlos de Aimorés
  • DAIANY FERREIRA AMORIM Faculdade Presidente Antônio Carlos de Aimorés

DOI:

https://doi.org/10.61164/rmnm.v10i1.4001

Keywords:

Proteção da Infância, Desenvolvimento Humano, Psicanálise Infantil

Abstract

This research, entitled "Childhood Protection and Healthy (Un)Development", proposes a critical analysis of the impacts of the lack of biopsychosocial protection on child development, especially in contexts of social vulnerability. The relevance of the topic is anchored in the growing medicalization of childhood and the neglect of fundamental rights, even in the face of the existence of legal instruments such as the Child and Adolescent Statute (ECA). Starting from the guiding question — How can the work of the psychologist contribute to ensuring the comprehensive protection of childhood and preventing compromised psychological development in contexts of social vulnerability? — the study has the general objective of understanding the psychological consequences for children associated with contexts of helplessness and analyzing the role of the psychologist in promoting comprehensive child protection. This is a qualitative, exploratory research, based on a bibliographic review. The sources used include books, scientific articles and legal documents, selected from the SciELO, PePSIC and Google Scholar databases, focusing on publications on childhood, psychoanalysis, public policies and human development. The expected results involve expanding the understanding of the effects of biopsychosocial neglect in childhood and strengthening the clinical and ethical perspective of psychologists regarding children's needs, contributing to more sensitive, non-pathologizing practices that are committed to promoting the child's integral development.

References

ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. 2 ed. Rio de Janeiro: LTC, 2014.

JERUSALINSKY, Alfredo. Psicanálise e desenvolvimento infantil: um enfoque transdisciplinar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1988.

JERUSALINSKY, Julieta. Detecção precoce de sofrimento psíquico versus patologização da primeira infância: face à lei nº 13.438/17, referente ao estatuto da criança e do adolescente. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/estic/v23n1/a06v23n1.pdf. Acesso em: 19 maio 2020.

JERUSALINSKY, Julieta. Enquanto o futuro não vem: a Psicanálise na clínica interdisciplinar. Salvador: Ágalma, 2006.

LIBARDI, Suzana Santos; CASTRO, Lucia Rabello de. A proteção da infância no Brasil: uma visão crítica das relações intergeracionais. Estud. pesqui. psicol., Rio de Janeiro , v. 17, n. 3, p. 895-914, dez. 2017 .

PAPALIA, Diane E.; OLDS, Sally Wendkos; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento Humano. 8ºed. Porto Alegre: ARTMED, 2006.

PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança: Imitação, jogo e sonho imagem e representação. 3º ed. Rio de Janeiro: LTC, 1964.

RODRIGUES, Jeane Ferreira; MATTOS, Júlia de Barros Silva; NEVES, Lavínia Carvalho Brito. Considerações gerais para a clínica com crianças. Revista Episteme Transversalis, V. 14, n. 3, p. 258-279, 2023.

Visani, P., & Rabello, S.. (2012). Considerações sobre o diagnóstico precoce na clínica do autismo e das psicoses infantis. Revista Latinoamericana De Psicopatologia Fundamental, 15(2), 293–308. https://doi.org/10.1590/S1415-47142012000200006

Published

2025-05-22

How to Cite

Rosa Gomes, W., PONTES DORNELAS PEREIRA, V., MAZZARIOL NEITEZEL, M. C., & FERREIRA AMORIM, D. . (2025). PROTEÇÃO A INFÂNCIA E O (DES)ENVOLVIMENTO SAUDÁVEL. Revista Multidisciplinar Do Nordeste Mineiro, 9(1), 1–10. https://doi.org/10.61164/rmnm.v10i1.4001

Most read articles by the same author(s)