ACTIVE METHODOLOGIES IN TEACHING ANALYTICAL CHEMISTRY
DOI:
https://doi.org/10.61164/rmnm.v7i1.3744Keywords:
Playful Learning, Chemistry, Active MethodologiesAbstract
This article aimed to explore the use of educational games as a strategy to make learning more engaging and effective, especially in subjects considered challenging, such as Chemistry. The study sought to develop a didactic game that combines learning and fun, stimulating students' interest and facilitating content comprehension. To achieve this, a board game was designed, consisting of a main board, four cones representing the players, 56 multiple-choice question cards, and a roulette. The methodology involved creating and testing the game as a teaching tool, analyzing its impact on knowledge retention. As a result, it was found that the game’s application contributed to making learning more dynamic and accessible, helping students better grasp the concepts covered in the subject. Therefore, it is concluded that didactic games can serve as an effective alternative to reduce students' lack of interest, providing a more interactive and engaging learning environment.
References
AFONSO, A. F. et al. O papel dos jogos didáticos nas aulas de química: aprendizagem ou diversão? Pesquisa e Debate em Educação, v. 8, n. 1, p. 578-591, 2018.
ALVES, N. B.; SANGIOGO, F. A.; PASTORIZA, B. S. Dificuldades no ensino e na aprendizagem de química orgânica do ensino superior: estudo de caso em duas universidades federais. Química Nova, v. 44, n. 6, p. 773-782, 2021.
AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
BARROS, A. S. M.; RAMOS, L. V. R.; DOLABELA, M. F. Atividades recreativas entre estudantes de farmácia: relato de experiência do programa de educação tutorial. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 3, p. 27212-27220, 2021.
BARROS, E. D. S. et al. Atividade lúdica no ensino de química: “trilhando a geometria molecular”. In: XVIII ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA (ENEQ), 2016, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis, 2016.
BORGES, T. S.; ALENCAR, G. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em Revista, v. 3, n. 4, p. 119-143, 2014.
BRENELLI, R. P. O jogo como espaço para pensar. Campinas: Papirus, 1996.
DO RÊGO, J. R. S.; DA CRUZ JUNIOR, F. M.; ARAÚJO, M. G. S. Uso de jogos lúdicos no processo de ensino-aprendizagem nas aulas de química. Estação Científica (UNIFAP), v. 7, n. 2, p. 149-157, 2017.
FERREIRA, E. A. et al. Aplicação de jogos lúdicos para o ensino de química: auxílio nas aulas sobre tabela periódica. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA UEPB, 2012. Anais [...]. UEPB, 2012.
FELÍCIO, C. M.; SOARES, M. H. F. B. Da intencionalidade à responsabilidade lúdica: novos termos para uma reflexão sobre o uso de jogos no ensino de química. Química Nova na Escola, v. 40, n. 3, p. 160-168, 2018.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
LIMA, E. C. et al. Uso de jogos lúdicos como auxílio para o ensino de química. Revista Eletrônica Educação em Foco, v. 3, p. 1-15, 2011.
LOZZA, R.; RINALDI, G. P. O uso dos jogos para a aprendizagem no ensino superior. Caderno PAIC, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 575–592, 2017. Disponível em: https://cadernopaic.fae.edu/cadernopaic/article/view/264.
MOREIRA, J. R.; RIBEIRO, J. B. P. Prática pedagógica baseada em metodologia ativa: aprendizagem sob a perspectiva do letramento informacional para o ensino na educação profissional. Outras Palavras, v. 12, n. 2, 2016.
SANTOS, A. O. et al. Dificuldades e motivações de aprendizagem em química de alunos do ensino médio investigadas em ações do PIBID/UFS/Química. Scientia Plena, v. 9, n. 7b, 2013.
SAINT-ONGE, M. O ensino na escola: o que é e como se faz. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2001.
SILVA, C. L. et al. Gamificação na educação: benefícios, desafios e inovações tecnológicas. Ciências Humanas, Educação, v. 28, n. 139, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.69849/revistaft/ra10202410152352. Acesso em: 25 mar. 2025.
TEIXEIRA, R. R. P.; APRESENTAÇÃO, K. R. S. Jogos em sala de aula e seus benefícios para a aprendizagem da matemática. Revista Linhas, Florianópolis, v. 15, n. 28, p. 302-323, 2014. DOI: <10.5965/1984723815282014302>.
VYGOTSKY, L. S. O papel do brinquedo no desenvolvimento. In: A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989. p. 106-118.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.